Κάθε αρχή και δύσκολη – από την άλλη πλευρά, κάθε αντίδραση είναι υγιής και κάθε υποστήριξη προς το παιδί απολύτως αναγκαία. Συνταγές στην παιδαγωγική δεν υπάρχουν. Υπάρχουν όμως οι κατάλληλοι χειρισμοί που θα βοηθήσουν ουσιαστικά το παιδί να προσαρμοστεί ομαλά και να ενταχθεί ανώδυνα στο νέο περιβάλλον.
- Κύριο πρότυπο των παιδιών είναι οι ίδιοι οι γονείς τους. Εκείνοι λοιπόν θα πρέπει να μεταφέρουν στο παιδί τους το μήνυμα για την θετική αλλαγή που συντελείται στην ζωή του, επιστρατεύοντας σταθερότητα, συνέπεια και τρυφερότητα. Τυχόν έκφραση αμφιβολιών αλλά και συγκινησιακές εξάρσεις μπροστά στο παιδί, κατά την φάση της προσαρμογής, θα λειτουργήσουν μάλλον ανασταλτικά.
- Η επίσκεψη με το παιδί στο χώρο του “σχολείου” προτού ξεκινήσει η διαδικασία της ένταξης είναι απαραίτητη.
- Κατά την περίοδο της προσαρμογής η διακριτική παρουσία ενός οικείου προσώπου για περιορισμένο χρονικό διάστημα υποστηρίζει τις εσωτερικές διεργασίες και την προσπάθεια του παιδιού για ενσωμάτωση.
- Η παραμονή του παιδιού στον Σταθμό πρέπει να αυξάνεται σταδιακά έως ότου εκείνο προσαρμοστεί τελείως στα νέα δεδομένα.
- Η αντίδραση του παιδιού είναι σχεδόν δεδομένη αλλά, ταυτόχρονα, αναμενόμενη και υγιής. Κάθε αποχωρισμός είναι οδυνηρός, τόσο για τους μικρούς όσο και για τους μεγάλους. Τα συναισθήματα που εμείς, οι “ώριμοι” ενήλικες, επεξεργαζόμαστε με τη λογική το παιδί τα εκφράζει με κλάμα, εφιάλτες , αϋπνίες, και γενικότερη και πολλές φορές, απροσδόκητη αλλαγή στη συμπεριφορά του.
- Υπομονή και διάθεση χρόνου στο παιδί είναι τα εφόδια που έχει ο γονέας για να υποστηρίξει ένα νέο “μαθητή”.
- Η περίοδος προσαρμογής κάποτε περνά και μετά από ένα διάστημα ηρεμίας, εμφανίζονται συχνά και πάλι αρνητικές αντιδράσεις. Πρόκειται για τη φάση της ουσιαστικής συνειδητοποίησης των νέων δεδομένων. Με τα εφόδια που προαναφέρθηκαν, δηλαδή την υπομονή και την εκχώρηση χρόνου στο παιδί, οι γονείς μπορούν να αντιμετωπίσουν και αυτήν την κατάσταση η οποία, συνήθως διαρκεί μικρότερο διάστημα και εκφράζεται ηπιότερα από τις αντιδράσεις των πρώτων ημερών.
Μικροπροβλήματα θα υπάρχουν πάντοτε. Η σχέση εμπιστοσύνης, η ειλικρίνεια, η αμεσότητα και γενικότερα η καλή συνεργασία γονέων – σχολείου συμβάλλουν καταλυτικά στην επίλυσή τους.